{"id":9558,"date":"2021-04-22T14:01:40","date_gmt":"2021-04-22T12:01:40","guid":{"rendered":"https:\/\/www.kunstacademiezwevegem.be\/?page_id=9558"},"modified":"2021-07-08T10:10:01","modified_gmt":"2021-07-08T08:10:01","slug":"de-4-madammen-2021","status":"publish","type":"page","link":"https:\/\/www.kunstacademiezwevegem.be\/de-4-madammen-2021\/","title":{"rendered":"De 4 dames"},"content":{"rendered":"

[et_pb_section fb_built=”1″ _builder_version=”4.4.8″ background_color=”rgba(188,207,255,0.4)” custom_padding=”44px||0px|||” da_disable_devices=”off|off|off” da_is_popup=”off” da_exit_intent=”off” da_has_close=”on” da_alt_close=”off” da_dark_close=”off” da_not_modal=”on” da_is_singular=”off” da_with_loader=”off” da_has_shadow=”on”][et_pb_row _builder_version=”4.4.8″ custom_margin=”13px|auto||auto||” custom_padding=”||0px|||”][et_pb_column type=”4_4″ _builder_version=”4.4.8″][et_pb_text _builder_version=”4.4.8″ text_font=”Montserrat|900|||||||” text_text_color=”#000000″ text_font_size=”65px” text_line_height=”1em” custom_margin=”||21px|||” custom_padding=”||0px|||”]<\/p>\n

Vier vrouwen aan het roer<\/span><\/span> <\/span><\/span><\/p>\n

[\/et_pb_text][\/et_pb_column][\/et_pb_row][et_pb_row _builder_version=”4.4.8″ custom_margin=”-17px|auto||auto||” custom_padding=”24px||40px|||”][et_pb_column type=”4_4″ _builder_version=”4.4.8″][et_pb_text _builder_version=”4.4.8″ text_font=”Montserrat|900|||||||” text_text_color=”#000000″ text_font_size=”23px” text_line_height=”1em”]<\/p>\n

van de Kunstacademie Zwevegem<\/p>\n

[\/et_pb_text][\/et_pb_column][\/et_pb_row][et_pb_row _builder_version=”4.4.8″ custom_margin=”13px|auto|-22px|auto||” custom_padding=”48px||18px|||”][et_pb_column type=”4_4″ _builder_version=”4.4.8″][et_pb_image src=”https:\/\/www.kunstacademiezwevegem.be\/wp-content\/uploads\/2021\/07\/4-madamen-1.jpg” title_text=”4 madamen” align=”center” _builder_version=”4.9.4″ custom_margin=”-51px||9px|||” custom_padding=”||8px|||” hover_enabled=”0″ sticky_enabled=”0″][\/et_pb_image][\/et_pb_column][\/et_pb_row][et_pb_row _builder_version=”4.4.8″ custom_margin=”29px|auto||auto||” custom_padding=”14px|30px|80px|||”][et_pb_column type=”4_4″ _builder_version=”4.4.8″][et_pb_text _builder_version=”4.4.8″ text_font=”Montserrat|500|||||||” text_text_color=”#000000″ text_font_size=”17px” text_line_height=”1.5em” custom_margin=”||-47px|||” custom_padding=”4px|60px|0px|100px|false|false”]<\/p>\n

Heidi De Clercq<\/strong> – directeur, Nadine Van <\/strong><\/span>Imschoot<\/span><\/strong>– co\u00f6rdinator beeld,<\/span><\/span> <\/span><\/span>Barbara Van Welden<\/strong> – co\u00f6rdinator <\/span>woord\u00a0 en<\/span> Nancy Verhelst<\/strong>– co\u00f6rdinator muziek. Deze vier madammen <\/span><\/span>vormen het beleidsteam van onze school<\/span><\/span>. Ze bezielen en behartigen, beproeven en worden beproefd, begeesteren en laten waaien.<\/span><\/span> <\/span><\/span>Hoogt<\/span><\/span>ijd om hen eens aan het woord te laten.<\/span><\/span>\u00a0<\/span><\/p>\n

[\/et_pb_text][\/et_pb_column][\/et_pb_row][et_pb_row _builder_version=”4.4.8″ custom_margin=”0px|auto||auto|false|false” custom_padding=”7px|30px|0px|||”][et_pb_column type=”4_4″ _builder_version=”4.4.8″][et_pb_text _builder_version=”4.4.8″ text_font=”Montserrat|500|||||||” text_text_color=”#000000″ text_font_size=”17px” text_line_height=”1.5em” custom_margin=”0px||||false|false” custom_padding=”19px|60px|26px|100px|false|false” inline_fonts=”Montserrat”]<\/p>\n

H<\/span><\/span>oe maken jullie het<\/span><\/span>?<\/span><\/span>\u00a0<\/span> <\/span><\/strong><\/span><\/p>\n

Nancy<\/strong>:<\/strong> <\/span><\/b>Graag met wat peper en zout<\/span>!<\/span>\u00a0<\/span><\/p>\n

Heidi:<\/strong> In deze COVID-tijden kunnen we inderdaad wat smaakmakers gebruiken. Maar met humor en wat <\/span>relativeringsvermogen slaan we er ons wel door. <\/span>Het<\/span> is niet altijd makkelijk. <\/span>Er is vaak weinig duidelijkheid en perspectief<\/span>.<\/span> Wij zijn onderwijs maar onze activiteiten vallen buiten de schooluren. Die unieke tussenpositie maakt het soms verwarrend, ook voor het ministerie blijkbaar.<\/span>\u00a0<\/span><\/p>\n

Barbara:<\/strong> COVID weegt. Je mist vrijheid. En natuurlijk ook het publiek. We kunnen live geen toonmomenten organiseren. <\/span>H<\/span>et meest mis ik de sociale interactie. De leerlingen kunnen niet meer samenspelen, niet meer kijken naar elkaar, niet meer van elkaar leren of\u00a0 werken met elkaar. Dat is zo belangrijk<\/span>!<\/span>\u00a0<\/span><\/p>\n

Heidi: <\/strong>E<\/span>r staat een grote rem op spontane <\/span>ontmoetingen. Ik heb de gewoonte om overal eens binnen te springen, maar nu zit je met vragen: hoeveel afstand moet ik houden, mag ik hier wel komen, ik ben daar al geweest, mag ik dan nog naar daar?<\/span>\u00a0<\/span><\/p>\n

Nadine: <\/strong>J<\/span>e komt minder in de lessen, je bereikt niet de hele groep, je hebt geen totaalbeeld meer.<\/span>\u00a0<\/span><\/p>\n

Nancy: <\/strong>D<\/span>oor de mondmaskers kun je <\/span>ook <\/span>de gezichten <\/span>moeilijker <\/span>lezen.<\/span>\u00a0<\/span><\/p>\n

[\/et_pb_text][\/et_pb_column][\/et_pb_row][et_pb_row _builder_version=”4.4.8″ custom_margin=”0px|auto||auto|false|false” custom_padding=”7px|30px|0px|||”][et_pb_column type=”4_4″ _builder_version=”4.4.8″][et_pb_text _builder_version=”4.4.8″ text_font=”Montserrat|500|||||||” text_text_color=”#000000″ text_font_size=”17px” text_line_height=”1.5em” custom_margin=”0px||||false|false” custom_padding=”19px|60px|0px|100px|false|false” inline_fonts=”Montserrat”]<\/p>\n

W<\/span><\/span>at maakt je blij en gelukkig in deze school<\/span><\/span>?<\/span><\/span>\u00a0<\/span><\/span><\/span><\/span><\/strong><\/span><\/p>\n

Barbara: <\/strong>D<\/span>e ontmoeting. Wij zitten in een onderwijsvorm waarbij we onze leerlingen van zeer nabij mogen meemaken. Van jongs af aan scheppen wij\u00a0 een klimaat van veiligheid waar kinderen en jongeren een kant van zichzelf kunnen ontdekken en tonen die in een regulier onderwijs misschien niet genoeg ruimte krijgt<\/span> en <\/span>zelfs niet<\/span> altijd<\/span> in verenigingen of hobby\u2019s een plek <\/span>heeft<\/span>. Naarmate ze langer bij ons les volgen<\/span>,<\/span> laten ze <\/span>die kant ook meer en meer zien.<\/span>\u00a0<\/span><\/p>\n

Nancy:<\/strong> Ik vind dat altijd spannend en schoon dat wij dat mogen meemaken, zeker bij zo<\/span>\u2019<\/span>n opgroeiend<\/span>e <\/span>puber. Er is hier een grote openheid<\/span>.<\/span> We volgen <\/span>onze leerlingen<\/span> heel lang en kennen hen goed. Dat zorgt voor een verbondenheid. Ik durf het zelfs een familiaal gevoel noemen.<\/span>\u00a0<\/span><\/p>\n

Heidi: <\/strong>A<\/span>ls ik na een personeelsvergadering de leerkrachten van de drie domeinen samen zie, word ik blij. Ik zie een groep collega\u2019s. Iedereen babbelt met iedereen. <\/span>Met \u00e9\u00e9n gebouw waar wij elkaar frequenter kunnen ontmoeten, zie ik schitterende idee\u00ebn groeien.<\/span>\u00a0<\/span><\/p>\n

Ik kan ook blij worden van een stapje vooruit in de administratie met de gemeentelijke diensten. Bijvoorbeeld in <\/span>da<\/span>t dossier van de <\/span>centralisatie<\/span>. Ook het contact met de leerlingen maakt me gelukkig. Ik stap in heel veel klassen binnen en ik stel vragen aan de leerlingen. <\/span>A<\/span>ltijd weer zie ik nieuwe dingen en nieuwe idee\u00ebn. Elke keer opnieuw <\/span>ben ik verwonderd. Ook de z<\/span>elfstandigheid van de leerkrachten<\/span> maakt me blij. Ze doen het, ze blijven ervoor gaan<\/span>.<\/span>\u00a0<\/span><\/p>\n

Nadine:<\/strong> ik ben altijd blij als ik op een effici\u00ebnte manier dingen kan oplossen. Dingen waarvan je voel<\/span>de<\/span>: dat <\/span>loopt <\/span>strop, dat raakt niet opgelost. Ik kan op een veelbewogen dag tevreden terugkijken als ik zie dat ik beroepsmatig veel werk heb verzet. <\/span>A<\/span>ls crisismanager <\/span>ben ik <\/span>op mijn best.<\/span>\u00a0<\/span><\/p>\n

[\/et_pb_text][\/et_pb_column][\/et_pb_row][et_pb_row _builder_version=”4.4.8″ custom_margin=”0px|auto||auto|false|false” custom_padding=”47px|30px|0px|||”][et_pb_column type=”4_4″ _builder_version=”4.4.8″][et_pb_text _builder_version=”4.4.8″ text_font=”Montserrat|500|||||||” text_text_color=”#000000″ text_font_size=”17px” text_line_height=”1.5em” custom_margin=”0px||||false|false” custom_padding=”19px|60px|0px|100px|false|false” inline_fonts=”Montserrat”]<\/p>\n

W<\/span><\/span>ie of wat heeft jou gemaakt<\/span><\/span>?<\/span><\/span>\u00a0<\/span><\/span><\/span><\/span><\/span>\u00a0<\/span> <\/span><\/strong><\/span><\/p>\n

Nancy<\/strong>: Muziek in het algemeen. Muziek heeft mij gemaakt tot wie ik nu ben. Ik heb de liefde voor muziek van thuis uit meegekregen. Wij speelden allemaal muziek. Van klassiek tot pop, er was<\/span> ruimte<\/span> om onze affiniteit met muziek waar te maken. <\/span>Ik wist<\/span> van jongs<\/span> af aan dat ik in het onderwijs wou.<\/span> Het is dus een combinatie van de twee geworden.<\/span>\u00a0<\/span><\/p>\n

Nadine:<\/strong> Ik kom uit een familie van kunstenaars, voor mij is kunst een manier van leven, wie ik ben. Dat ik Beeldende kunst beeldhouwen kon studeren was dankzij de steun van mijn ouders. Mijn hoofd staat nooit stil, dus zoek je uit gedrevenheid naar kansen, opleidingen met fantastische leerkrachten en andere voorbeelden om je heen. Zelfs als co\u00f6rdinator ben ik niet <\/span>de typische<\/span> manager, ik blijf mezelf trouw en zie alles vanuit een niet conventionele hoek (af) .<\/span>\u00a0<\/span><\/p>\n

Barbara: <\/strong>I<\/span>k denk dat ik altijd een bepaalde taalgevoeligheid heb gehad<\/span> of toch <\/span>vanaf het moment dat ik begon te lezen. Toen ontdekt<\/span>e<\/span> ik dat er naast de gewone wereld nog een hele andere bestond<\/span>: die van de verbeelding. <\/span>Die<\/span> t<\/span>aalgevoeligheid <\/span>werd <\/span>aangescherpt door <\/span>eerst dictie en dan <\/span>voordracht te volgen aan de academie<\/span>. <\/span>L<\/span>ater ontdekte ik <\/span>het <\/span>toneel<\/span>,<\/span> waar je nog een stap verder kunt gaan. <\/span>Je kunt die verbeeldingswereld <\/span>zo <\/span>vertalen dat mensen ernaar gaan kijken. <\/span>Wat ik ook fantastisch vond was dat toneelspelers op ieder moment wisten wat gezegd en dan nog met zulke goeie woorden. <\/span>Dat heeft mij getriggerd<\/span>.\u00a0<\/span>\u00a0<\/span><\/p>\n

Heidi:<\/strong> Ik was <\/span>en ben gulzig in mijn interesses. <\/span>Ik wilde <\/span>van alles<\/span>:<\/span> \u00e9n <\/span>lezen<\/span> \u00e9<\/span>n<\/span> muziek<\/span> \u00e9<\/span>n<\/span> sport. <\/span>Mijn ouders stimuleerden dat ook. <\/span>M<\/span>uziekschool vond ik <\/span>heel <\/span>tof: zingen <\/span>m\u00e9t<\/span> pianobegeleiding. <\/span>Daar<\/span> kwam een instrument<\/span> bij:<\/span> trompet<\/span>, w<\/span>aar<\/span>door ik <\/span>in de harmonie <\/span>kon <\/span>spelen. <\/span>I<\/span>k begon dat graag te doen en blijkbaar was ik <\/span>e<\/span>r <\/span>ook <\/span>goed in. Later heb ik piano en drum leren spelen. <\/span>Tijdens het middelbaar al K<\/span>unsthumaniora<\/span> volgen, dat<\/span> mocht niet maar op mijn 18<\/span>de<\/span> vertrok ik naar het Lemmens <\/span>Instituut in Leuven<\/span>. Ik ben geen talentmuzikant, ik heb moeten werken voor de dingen die ik nu kan. Ik koos <\/span>op het Lemmens<\/span> voor pedagogie. Ik dacht: dan<\/span> kan<\/span> ik het<\/span> uitleggen aan kinderen die ervoor moeten werken, net als ik.<\/span>\u00a0<\/span><\/p>\n

[\/et_pb_text][\/et_pb_column][\/et_pb_row][et_pb_row _builder_version=”4.4.8″ custom_margin=”0px|auto||auto|false|false” custom_padding=”47px|30px|0px|||”][et_pb_column type=”4_4″ _builder_version=”4.4.8″][et_pb_text _builder_version=”4.4.8″ text_font=”Montserrat|500|||||||” text_text_color=”#000000″ text_font_size=”17px” text_line_height=”1.5em” custom_margin=”0px||||false|false” custom_padding=”19px|60px|0px|100px|false|false” inline_fonts=”Montserrat”]<\/p>\n

W<\/span><\/span>aarom kunstonderwijs<\/span><\/span>?<\/span><\/span><\/span><\/span><\/span><\/span><\/span><\/span><\/strong><\/span><\/p>\n

Nadine:<\/strong> Het is tof als je mensen kunt warm maken voor de passie die je zelf hebt. Wij gaan niet van alle leerlingen grote kunstenaars maken maar het feit dat je <\/span>hun<\/span> wereld wat meer opentrekt en <\/span>r<\/span>uimer maakt, vind ik eigenlijk al fantastisch.<\/span> Als ik zie hoe de leerlingen onze school binnenkomen en die <\/span>zoveel jaar later <\/span>verlaten, dan <\/span>hebben wij hen <\/span>een enorme bagage aan ervaringen<\/span> kunnen <\/span>meegeven.<\/span> We hebben hen echt dingen laten ontdekken.<\/span> Ook cursisten die op latere <\/span>leeftijd<\/span> binnenstromen hoor je vaak zeggen<\/span>: ik heb dat allemaal moeten missen, maar nu kan het <\/span>eindelijk<\/span> wel. Als je<\/span> daar<\/span>aan kunt <\/span>bijdragen, geeft dat enorm<\/span>e<\/span> voldoening.<\/span>\u00a0<\/span><\/p>\n

Nancy: <\/strong>Het is een vorm van vrijheid.<\/span> Vrijheid in uw hoofd en vrijheid in <\/span>je<\/span> leven, denk ik ook<\/span>. Dat<\/span> geeft <\/span>je<\/span> perspectief<\/span>. <\/span>Wij mogen daar ons eigen identiteit in kwijt<\/span> en geven tegelijk een <\/span>identiteit aan die vrijheid.<\/span>\u00a0<\/span>\u00a0<\/span><\/p>\n

Barbara:<\/strong> Zelf heb <\/span>ik <\/span>er zoveel deugd van om geconfronteerd te worden met verschillende <\/span>werelden en perspectieven. Dat ik<\/span> als leerkracht <\/span>die kopkes<\/span> een beetje k<\/span>an<\/span> openbreken, dat <\/span>vind ik iets heel moois<\/span>. <\/span>Dat <\/span>de leerlingen wat breder in de wereld gaan staan<\/span>, <\/span>dat ze kijken en beleven en dat niet <\/span>alles \u2018in functie van\u2019 is, maar dat het gewoon mag \u2018zijn\u2019, dat ze mogen ervaren en verwonderd zijn zonder meteen te moeten oordelen, kennen en kunnen.<\/span>\u00a0<\/span><\/p>\n

Heidi: <\/strong>Ik kom alsmaar meer tot de constatatie dat\u00a0<\/span>ik van <\/span>de wereld maar een fractie ken, van ervaar. Je begint met muziek maken. Je krijgt je partituur, je voert die muziek uit en plots denk je daarover na en mag je <\/span>je<\/span> mening erover zeggen of je krijgt meer achtergrond: waarom is die muziek eigenlijk gemaakt. Daarom!\u00a0 Muziek krijgt een betekenis. Bij een gedicht of een beeldend kunstwerk kan ik zelf geen anal<\/span>yse maken<\/span>, maar<\/span> het intrigeert mij <\/span>wel <\/span>en<\/span> ik kan ervan genie<\/span>ten<\/span>. <\/span>Het is een taal<\/span> die ik wil <\/span>leren <\/span>begrijpen<\/span>.<\/span>\u00a0<\/span><\/p>\n

Barbara:\u00a0<\/strong> Ja, het is een taal en hoe meer mogelijkheden je hebt om je uit te drukken, hoe meer mogelijkheden je hebt om <\/span>in <\/span>interactie te <\/span>gaan<\/span> met mensen<\/span>, met de wereld<\/span>. <\/span>H<\/span>et leven <\/span>is <\/span>toch maar een flauwe boel<\/span> a<\/span>ls er niets<\/span> of niemand<\/span> is d<\/span>ie<\/span> u kan begeesteren. <\/span>Ik ben<\/span> gefascineerd door iedereen die een manier vindt om zijn wereld tot uitdrukking te brengen. Welke manier dat ook is. Dat is evengoed een wetenschapper <\/span>of een modeontwerper<\/span>. Het gaat over een klein vuurtje dat aangestoken wordt<\/span> en kan branden<\/span>.<\/span>\u00a0<\/span><\/p>\n

Nancy:<\/strong> Eigenlijk is <\/span>d<\/span>at<\/span> ook<\/span> wat wij aan de leerlingen proberen aan te bieden: een manier om hun innerlijke wereld tot uitdrukking te brengen.<\/span>\u00a0<\/span><\/p>\n

Barbara: <\/strong>D<\/span>at denk ik ook.<\/span> En dat <\/span>dat <\/span>nog <\/span>plezierig is ook<\/span>, <\/span>of wordt<\/span>. <\/span>Als leerlingen een tekst van buiten moeten leren b<\/span>ijvoorbeeld <\/span>staan ze niet<\/span> direct<\/span> te springen.<\/span>\u00a0<\/span><\/p>\n

Nancy: <\/strong>D<\/span>e directe <\/span>winst<\/span> is <\/span>inderdaad <\/span>niet altijd zichtbaar voor de leerlingen waardoor ze wel eens zeggen: het is saai. <\/span>M<\/span>aar <\/span>na <\/span>een aantal lessen <\/span>merken ze dat ze weer iets meer kunnen spelen<\/span>.<\/span>\u00a0<\/span><\/p>\n

[\/et_pb_text][\/et_pb_column][\/et_pb_row][et_pb_row _builder_version=”4.4.8″ custom_margin=”0px|auto||auto|false|false” custom_padding=”47px|30px|0px|||”][et_pb_column type=”4_4″ _builder_version=”4.4.8″][et_pb_text _builder_version=”4.4.8″ text_font=”Montserrat|500|||||||” text_text_color=”#000000″ text_font_size=”17px” text_line_height=”1.5em” custom_margin=”0px||||false|false” custom_padding=”19px|60px|0px|100px|false|false” inline_fonts=”Montserrat”]<\/p>\n

Jullie zijn <\/span><\/span>kunstenaar, leerkracht en co\u00f6rdinator<\/span><\/span>. <\/span><\/span>Vullen die rollen elkaar aan <\/span><\/span>of zorgen ze voor spanning?<\/span><\/span><\/span><\/span><\/span><\/span><\/span><\/span><\/span><\/span><\/span><\/span><\/span><\/span><\/strong><\/span><\/p>\n

Nancy:<\/strong> v<\/span>oor mij voelt co\u00f6rdinator zijn als een verrijking. Je maakt kennis met andere domeinen en werkt samen met andere kunstdisciplines. Je wordt meegetrokken in <\/span>andere <\/span>idee\u00ebnwereld<\/span>en<\/span>. <\/span>Als co\u00f6rdinator kun je ook je <\/span>eigen <\/span>ervaring doorgeven en dat geeft een zeer grote voldoening.<\/span>\u00a0<\/span><\/p>\n

Nadine:<\/strong> Ik ben geen muurbloempje en sta niet graag aan de zijlijn. Door mijn ervaring <\/span>in het kunstonderwijs <\/span>begin <\/span>ik<\/span> dingen te kennen <\/span>en<\/span> te zien. <\/span>Mijn stokpaardje is, met een helikoptervisie over een kwalitatief DKO in mind, artistiek pedagogische inhouden vertalen naar concrete actiepunten<\/span>. I<\/span>k zie onze kunstacademie in een groter DKO-landschap gesitueerd en probeer op een constructieve manier die plaats daarbinnen ook te verstevigen.<\/span>\u00a0<\/span><\/p>\n

Ik heb een honger die ik als co\u00f6rdinator <\/span>echt <\/span>kan stillen. Uiteraard zijn er momenten waarop ik denk: stel dat een mecenas me sponsort, zou ik dan <\/span>alleen nog maar <\/span>in mijn atelier <\/span>werken<\/span>? Er zou sowieso iets pieken.<\/span>\u00a0<\/span><\/p>\n

D<\/span>it team heeft een sterke bindingsfactor. Je staat er niet alleen voor, onze gezamenlijke agenda zorgt voor structuur en betekenis. We komen goed overeen, zitten op dezelfde golflengte en ik denk dat we elk op onze eigen manier kleur brengen.<\/span> E<\/span>en kunstacademie met verschillende disciplines, dit is naar organisatie <\/span>\u00e9n <\/span>naar inhoud toe niet altijd evident om op elkaar af te stemmen. De co\u00f6rdinatoren zorgen ervoor dat er een gezond evenwicht wordt bewaard tussen samenwerken en een eigen kleur kunnen hebben in dat geheel per afdeling.\u00a0 <\/span>E\u00e9n van de redenen waarom ik zo graag co\u00f6rdinator ben, is de grote variatie in je job. Het is nooit voorspelbaar, altijd weer anders.<\/span>\u00a0<\/span><\/p>\n

Heidi:<\/strong> Als je les geeft staat je uurrooster vast, als directeur mag je<\/span> zelf<\/span> je agenda plannen. Die vrijheid, die zelfstandigheid, dat geeft een zeer grote vreugde. <\/span>En w<\/span>ees <\/span>gerust<\/span>: mijn agenda staat<\/span> altijd goed vol.<\/span>\u00a0<\/span><\/p>\n

In de rubriek \u2018wat wil je later worden\u2019<\/span>, <\/span>heb ik nooit ingevuld: directeur van een kunstacademie. Dat is gekomen uit ambitie en <\/span>gaandeweg<\/span> komen <\/span>daar veel <\/span>praktische zaken <\/span>bij kijken: preventie, gebouwen, <\/span>soms <\/span>letterlijk brandjes blussen, financi\u00ebn<\/span> en <\/span>budgetten<\/span>.<\/span>\u00a0<\/span><\/p>\n

Maar als directeur komen bij mij alle visies binnen, van de leerkrachten, co\u00f6rdinatoren, het bestuur en andere partners. Ik zie mijn rol hierin als die van een draaischijf, ik beluister, vertaal en verbind.<\/span>\u00a0<\/span><\/p>\n

Barbara: <\/strong>wat ik zo boeiend vind aan de<\/span> functie van beleidsco\u00f6rdinator<\/span> is <\/span>dat je echt een school kunt vorm geven. Ik ben hier begonnen op het moment dat de kunstacademie startte, in het dorp waar ik ben opgegroeid. Ik zou waarschijnlijk niet gesolliciteerd hebben voor zo\u2019n functie <\/span>op een plek<\/span> die ik niet kende<\/span>.<\/span>\u00a0<\/span><\/p>\n

I<\/span>k herken <\/span>ook wat Nancy en Nadine zeggen<\/span>: je hebt een soort trekkersrol in <\/span>je<\/span>, iets leidinggevend. <\/span>S<\/span>oms frustreert het me dat<\/span> school maken <\/span>zo traag gaat, <\/span>dat de kaders zo strikt zijn: dat van het onderwijs, dat van de gemeente.<\/span> Het ontwikkelen van een culturele bagage en een kunstzinnige <\/span>mentaliteit <\/span>wordt nog steeds als minder noodzakelijk <\/span>gezien dan bv. <\/span>het ontwikkelen van een <\/span>gezond lichaam<\/span>. Er zijn duizenden sportclubs <\/span>met<\/span> veel infrastructuur, <\/span>iedereen poetst \u2019s avonds zijn tanden, niemand stelt dat<\/span> nog<\/span> in vraag<\/span>.<\/span> Maar alles wat kunst is, dat blijft een beetje verdacht en nergens voor nodig.<\/span>\u00a0<\/span><\/p>\n

Nadine:<\/strong> Dan hebben we het over de nutswaarde van ons domein. Maar ik pleit <\/span>er ook <\/span>voor <\/span>om <\/span>dat niet <\/span>te <\/span>hoeven <\/span>zijn: nuttig.<\/span>\u00a0<\/span><\/p>\n

Barbara:<\/strong> ik wil ook niet pleiten voor een nuttigheids<\/span>–<\/span> of een economisch denken binnen de kunsten. Ik wil <\/span>alleen <\/span>een parallel leggen<\/span>:<\/span> d<\/span>at een gezond lichaam nuttig is, hoeft niet meer <\/span>bewezen <\/span>te worden<\/span>. Maar dat het nuttig is om een rijkdom te hebben in <\/span>je<\/span> geest<\/span> moet <\/span>voortdurend <\/span>verdedigd<\/span> worden <\/span>en meetbaar gemaakt, <\/span>terwijl <\/span>dat <\/span>eigenlijk <\/span>ook de normaalste zaak van de wereld is.<\/span>\u00a0<\/span><\/p>\n

Heidi: <\/strong>Het<\/span> zou <\/span>iets vanzelfsprekend<\/span> moeten zijn waarmee <\/span>wij <\/span>opgevoed worden<\/span> en niet iets dat we moeten bewijzen of aantonen.<\/span>\u00a0<\/span><\/p>\n

[\/et_pb_text][\/et_pb_column][\/et_pb_row][et_pb_row _builder_version=”4.4.8″ custom_margin=”0px|auto||auto|false|false” custom_padding=”47px|30px|0px|||”][et_pb_column type=”4_4″ _builder_version=”4.4.8″][et_pb_text _builder_version=”4.4.8″ text_font=”Montserrat|500|||||||” text_text_color=”#000000″ text_font_size=”17px” text_line_height=”1.5em” custom_margin=”0px||||false|false” custom_padding=”19px|60px|0px|100px|false|false” inline_fonts=”Montserrat”]<\/p>\n

K<\/span><\/span>un je in drie woorden de waarde van kunstonderwijs vatten<\/span><\/span>?<\/span><\/span>\u00a0<\/span><\/span><\/span>\u00a0<\/span> <\/span><\/span><\/span><\/span><\/span><\/span><\/span><\/strong><\/span><\/p>\n

Nancy: <\/strong>R<\/span>ijkdom en vrijheid. <\/span>H<\/span>et woord vrijheid is hier al veel gevallen.<\/span>\u00a0<\/span><\/p>\n

Heidi: <\/strong>I<\/span>ets breed bekijken, vanuit verschillende invalshoeken. Perspectief, open<\/span> vizier. Ook <\/span>je<\/span>zelf bekijken. <\/span>Confrontatie<\/span> ook: <\/span>bewuster en wakkerder naar de wereld en de dingen kijken. Je oordeel uitstellen.\u00a0<\/span>\u00a0<\/span><\/p>\n

Barbara:<\/strong> Perspectief <\/span>vind ik een goed woord. Dat <\/span>is van alle kanten kunnen <\/span>kijken<\/span>, vanuit <\/span>je<\/span>zelf, vanuit de wereld rondom <\/span>jou<\/span>. Het is ook standpunt innemen, het is <\/span>iets <\/span>actief want je gaat in interactie<\/span>, je verhoudt je.<\/span>\u00a0<\/span><\/p>\n

Nadine: <\/strong>J<\/span>e stelt een evolutie voorop. Je wordt uitgedaagd om ergens naartoe te gaan.\u00a0<\/span>\u00a0<\/span><\/p>\n

Barbara: <\/strong>I<\/span>k denk <\/span>ook <\/span>aan de <\/span>woorden <\/span>ervar<\/span>ing<\/span> en aan verbondenheid.<\/span>\u00a0<\/span>\u00a0<\/span><\/p>\n

[\/et_pb_text][\/et_pb_column][\/et_pb_row][et_pb_row _builder_version=”4.4.8″ custom_margin=”0px|auto||auto|false|false” custom_padding=”47px|30px|67px|||”][et_pb_column type=”4_4″ _builder_version=”4.4.8″][et_pb_text _builder_version=”4.4.8″ text_font=”Montserrat|500|||||||” text_text_color=”#000000″ text_font_size=”17px” text_line_height=”1.5em” custom_margin=”0px||||false|false” custom_padding=”19px|60px|0px|100px|false|false” inline_fonts=”Montserrat”]<\/p>\n

H<\/span><\/span>ebben jullie een wens<\/span><\/span>?<\/span><\/span>\u00a0<\/span><\/span><\/span><\/span><\/span><\/span><\/span><\/span><\/span><\/span><\/span><\/span><\/strong><\/span><\/p>\n

Allen in koor:<\/strong>\u00a0 wij willen graag een plek krijgen in Zwevegem. We hopen dat de kunstacademie met al haar geledingen en noden op de Kappaertsite die plaats zal krijgen. Zodat je over tien jaar een uitzondering bent als je niet naar de kunstacademie bent geweest!<\/span>\u00a0<\/span><\/p>\n

Heidi:<\/strong> Ik hoop dat we in de toekomst kunnen doorzwemmen en niet de hele tijd naar adem moeten happen. <\/span>De Kunstacademie heeft de ambitie om te groeien en om de volledige school te centraliseren op \u00e9\u00e9n plaats. Ik ben er rotsvast van overtuigd dat die eenmaking op de Kappaertsite van al onze domeinen, onze leerkrachten, onze jongere \u00e9n oudere leerlingen ons een <\/span>fantastisch<\/span>e <\/span>boost <\/span>zal geven<\/span>. Dat we <\/span>er<\/span> onze talenten en die van de leerlingen te volle kunnen <\/span>ontplooien. <\/span>D<\/span>at we er veel plezier <\/span>zullen <\/span>beleven<\/span> en mee kleur kunnen geven aan de gemeente Zwevegem.<\/span>\u00a0<\/span><\/p>\n

[\/et_pb_text][\/et_pb_column][\/et_pb_row][et_pb_row _builder_version=”4.4.8″ custom_padding=”64px|||||”][et_pb_column type=”4_4″ _builder_version=”4.4.8″][et_pb_text _builder_version=”4.4.8″ custom_padding=”|150px||150px|false|false” border_width_all=”4px” border_color_all=”rgba(0,0,0,0)” border_width_top=”1px” border_color_top=”#000000″][\/et_pb_text][\/et_pb_column][\/et_pb_row][\/et_pb_section][et_pb_section fb_built=”1″ _builder_version=”4.4.8″ background_color=”#0d1420″ custom_padding=”9px||30px|||” da_disable_devices=”off|off|off” da_is_popup=”off” da_exit_intent=”off” da_has_close=”on” da_alt_close=”off” da_dark_close=”off” da_not_modal=”on” da_is_singular=”off” da_with_loader=”off” da_has_shadow=”on”][et_pb_row column_structure=”1_4,1_4,1_4,1_4″ _builder_version=”4.4.8″ custom_margin=”22px|auto||auto||”][et_pb_column type=”1_4″ _builder_version=”4.4.8″][et_pb_text _builder_version=”4.4.8″ text_font=”Montserrat|800|||||||” text_text_color=”#ffffff” text_font_size=”17px” text_line_height=”1.2em”]<\/p>\n

Volg ons op Facebook & Instagram<\/p>\n

[\/et_pb_text][\/et_pb_column][et_pb_column type=”1_4″ _builder_version=”4.4.8″][et_pb_image src=”https:\/\/www.kunstacademiezwevegem.be\/wp-content\/uploads\/2021\/04\/Facebook-icon-web-2021.png” title_text=”Facebook icon web 2021″ url=”https:\/\/www.facebook.com\/kunstacademiezwevegem” url_new_window=”on” align=”center” _builder_version=”4.4.8″][\/et_pb_image][\/et_pb_column][et_pb_column type=”1_4″ _builder_version=”4.4.8″][et_pb_image src=”https:\/\/www.kunstacademiezwevegem.be\/wp-content\/uploads\/2021\/04\/Instagram-icon-web-2021.png” title_text=”Instagram icon web 2021″ url=”https:\/\/www.instagram.com\/kunstacademiezwevegem\/” url_new_window=”on” align=”center” _builder_version=”4.4.8″ border_color_all=”rgba(0,0,0,0)”][\/et_pb_image][\/et_pb_column][et_pb_column type=”1_4″ _builder_version=”4.4.8″][et_pb_text _builder_version=”4.4.8″ text_font=”Montserrat||||||||” text_text_color=”#ffffff” text_line_height=”1em”]<\/p>\n

Kunstacademie Zwevegem<\/p>\n

Transfostraat 13<\/p>\n

8550 Zwevegem<\/p>\n

056 \/ 71 69 76<\/p>\n

info@kazwevegem.be<\/p>\n

[\/et_pb_text][\/et_pb_column][\/et_pb_row][\/et_pb_section]<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Vier vrouwen aan het roer van de Kunstacademie ZwevegemHeidi De Clercq – directeur, Nadine Van Imschoot- co\u00f6rdinator beeld, Barbara Van Welden – co\u00f6rdinator woord\u00a0 en Nancy Verhelst- co\u00f6rdinator muziek. Deze vier madammen vormen het beleidsteam van onze school. Ze bezielen en behartigen, beproeven en worden beproefd, begeesteren en laten waaien. Hoogtijd om hen eens aan […]<\/p>\n","protected":false},"author":1,"featured_media":0,"parent":0,"menu_order":0,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","template":"","meta":{"_et_pb_use_builder":"on","_et_pb_old_content":"","_et_gb_content_width":""},"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/www.kunstacademiezwevegem.be\/wp-json\/wp\/v2\/pages\/9558"}],"collection":[{"href":"https:\/\/www.kunstacademiezwevegem.be\/wp-json\/wp\/v2\/pages"}],"about":[{"href":"https:\/\/www.kunstacademiezwevegem.be\/wp-json\/wp\/v2\/types\/page"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/www.kunstacademiezwevegem.be\/wp-json\/wp\/v2\/users\/1"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/www.kunstacademiezwevegem.be\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=9558"}],"version-history":[{"count":20,"href":"https:\/\/www.kunstacademiezwevegem.be\/wp-json\/wp\/v2\/pages\/9558\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":10422,"href":"https:\/\/www.kunstacademiezwevegem.be\/wp-json\/wp\/v2\/pages\/9558\/revisions\/10422"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/www.kunstacademiezwevegem.be\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=9558"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}