{"id":9558,"date":"2021-04-22T14:01:40","date_gmt":"2021-04-22T12:01:40","guid":{"rendered":"https:\/\/www.kunstacademiezwevegem.be\/?page_id=9558"},"modified":"2021-07-08T10:10:01","modified_gmt":"2021-07-08T08:10:01","slug":"de-4-madammen-2021","status":"publish","type":"page","link":"https:\/\/www.kunstacademiezwevegem.be\/de-4-madammen-2021\/","title":{"rendered":"De 4 dames"},"content":{"rendered":"
[et_pb_section fb_built=”1″ _builder_version=”4.4.8″ background_color=”rgba(188,207,255,0.4)” custom_padding=”44px||0px|||” da_disable_devices=”off|off|off” da_is_popup=”off” da_exit_intent=”off” da_has_close=”on” da_alt_close=”off” da_dark_close=”off” da_not_modal=”on” da_is_singular=”off” da_with_loader=”off” da_has_shadow=”on”][et_pb_row _builder_version=”4.4.8″ custom_margin=”13px|auto||auto||” custom_padding=”||0px|||”][et_pb_column type=”4_4″ _builder_version=”4.4.8″][et_pb_text _builder_version=”4.4.8″ text_font=”Montserrat|900|||||||” text_text_color=”#000000″ text_font_size=”65px” text_line_height=”1em” custom_margin=”||21px|||” custom_padding=”||0px|||”]<\/p>\n
Vier vrouwen aan het roer<\/span><\/span> <\/span><\/span><\/p>\n [\/et_pb_text][\/et_pb_column][\/et_pb_row][et_pb_row _builder_version=”4.4.8″ custom_margin=”-17px|auto||auto||” custom_padding=”24px||40px|||”][et_pb_column type=”4_4″ _builder_version=”4.4.8″][et_pb_text _builder_version=”4.4.8″ text_font=”Montserrat|900|||||||” text_text_color=”#000000″ text_font_size=”23px” text_line_height=”1em”]<\/p>\n van de Kunstacademie Zwevegem<\/p>\n [\/et_pb_text][\/et_pb_column][\/et_pb_row][et_pb_row _builder_version=”4.4.8″ custom_margin=”13px|auto|-22px|auto||” custom_padding=”48px||18px|||”][et_pb_column type=”4_4″ _builder_version=”4.4.8″][et_pb_image src=”https:\/\/www.kunstacademiezwevegem.be\/wp-content\/uploads\/2021\/07\/4-madamen-1.jpg” title_text=”4 madamen” align=”center” _builder_version=”4.9.4″ custom_margin=”-51px||9px|||” custom_padding=”||8px|||” hover_enabled=”0″ sticky_enabled=”0″][\/et_pb_image][\/et_pb_column][\/et_pb_row][et_pb_row _builder_version=”4.4.8″ custom_margin=”29px|auto||auto||” custom_padding=”14px|30px|80px|||”][et_pb_column type=”4_4″ _builder_version=”4.4.8″][et_pb_text _builder_version=”4.4.8″ text_font=”Montserrat|500|||||||” text_text_color=”#000000″ text_font_size=”17px” text_line_height=”1.5em” custom_margin=”||-47px|||” custom_padding=”4px|60px|0px|100px|false|false”]<\/p>\n Heidi De Clercq<\/strong> – directeur, Nadine Van <\/strong><\/span>Imschoot<\/span><\/strong>– co\u00f6rdinator beeld,<\/span><\/span> <\/span><\/span>Barbara Van Welden<\/strong> – co\u00f6rdinator <\/span>woord\u00a0 en<\/span> Nancy Verhelst<\/strong>– co\u00f6rdinator muziek. Deze vier madammen <\/span><\/span>vormen het beleidsteam van onze school<\/span><\/span>. Ze bezielen en behartigen, beproeven en worden beproefd, begeesteren en laten waaien.<\/span><\/span> <\/span><\/span>Hoogt<\/span><\/span>ijd om hen eens aan het woord te laten.<\/span><\/span>\u00a0<\/span><\/p>\n [\/et_pb_text][\/et_pb_column][\/et_pb_row][et_pb_row _builder_version=”4.4.8″ custom_margin=”0px|auto||auto|false|false” custom_padding=”7px|30px|0px|||”][et_pb_column type=”4_4″ _builder_version=”4.4.8″][et_pb_text _builder_version=”4.4.8″ text_font=”Montserrat|500|||||||” text_text_color=”#000000″ text_font_size=”17px” text_line_height=”1.5em” custom_margin=”0px||||false|false” custom_padding=”19px|60px|26px|100px|false|false” inline_fonts=”Montserrat”]<\/p>\n H<\/span><\/span>oe maken jullie het<\/span><\/span>?<\/span><\/span>\u00a0<\/span> <\/span><\/strong><\/span><\/p>\n Nancy<\/strong>:<\/strong> <\/span><\/b>Graag met wat peper en zout<\/span>!<\/span>\u00a0<\/span><\/p>\n Heidi:<\/strong> In deze COVID-tijden kunnen we inderdaad wat smaakmakers gebruiken. Maar met humor en wat <\/span>relativeringsvermogen slaan we er ons wel door. <\/span>Het<\/span> is niet altijd makkelijk. <\/span>Er is vaak weinig duidelijkheid en perspectief<\/span>.<\/span> Wij zijn onderwijs maar onze activiteiten vallen buiten de schooluren. Die unieke tussenpositie maakt het soms verwarrend, ook voor het ministerie blijkbaar.<\/span>\u00a0<\/span><\/p>\n Barbara:<\/strong> COVID weegt. Je mist vrijheid. En natuurlijk ook het publiek. We kunnen live geen toonmomenten organiseren. <\/span>H<\/span>et meest mis ik de sociale interactie. De leerlingen kunnen niet meer samenspelen, niet meer kijken naar elkaar, niet meer van elkaar leren of\u00a0 werken met elkaar. Dat is zo belangrijk<\/span>!<\/span>\u00a0<\/span><\/p>\n Heidi: <\/strong>E<\/span>r staat een grote rem op spontane <\/span>ontmoetingen. Ik heb de gewoonte om overal eens binnen te springen, maar nu zit je met vragen: hoeveel afstand moet ik houden, mag ik hier wel komen, ik ben daar al geweest, mag ik dan nog naar daar?<\/span>\u00a0<\/span><\/p>\n Nadine: <\/strong>J<\/span>e komt minder in de lessen, je bereikt niet de hele groep, je hebt geen totaalbeeld meer.<\/span>\u00a0<\/span><\/p>\n Nancy: <\/strong>D<\/span>oor de mondmaskers kun je <\/span>ook <\/span>de gezichten <\/span>moeilijker <\/span>lezen.<\/span>\u00a0<\/span><\/p>\n [\/et_pb_text][\/et_pb_column][\/et_pb_row][et_pb_row _builder_version=”4.4.8″ custom_margin=”0px|auto||auto|false|false” custom_padding=”7px|30px|0px|||”][et_pb_column type=”4_4″ _builder_version=”4.4.8″][et_pb_text _builder_version=”4.4.8″ text_font=”Montserrat|500|||||||” text_text_color=”#000000″ text_font_size=”17px” text_line_height=”1.5em” custom_margin=”0px||||false|false” custom_padding=”19px|60px|0px|100px|false|false” inline_fonts=”Montserrat”]<\/p>\n W<\/span><\/span>at maakt je blij en gelukkig in deze school<\/span><\/span>?<\/span><\/span>\u00a0<\/span><\/span><\/span><\/span><\/strong><\/span><\/p>\n Barbara: <\/strong>D<\/span>e ontmoeting. Wij zitten in een onderwijsvorm waarbij we onze leerlingen van zeer nabij mogen meemaken. Van jongs af aan scheppen wij\u00a0 een klimaat van veiligheid waar kinderen en jongeren een kant van zichzelf kunnen ontdekken en tonen die in een regulier onderwijs misschien niet genoeg ruimte krijgt<\/span> en <\/span>zelfs niet<\/span> altijd<\/span> in verenigingen of hobby\u2019s een plek <\/span>heeft<\/span>. Naarmate ze langer bij ons les volgen<\/span>,<\/span> laten ze <\/span>die kant ook meer en meer zien.<\/span>\u00a0<\/span><\/p>\n Nancy:<\/strong> Ik vind dat altijd spannend en schoon dat wij dat mogen meemaken, zeker bij zo<\/span>\u2019<\/span>n opgroeiend<\/span>e <\/span>puber. Er is hier een grote openheid<\/span>.<\/span> We volgen <\/span>onze leerlingen<\/span> heel lang en kennen hen goed. Dat zorgt voor een verbondenheid. Ik durf het zelfs een familiaal gevoel noemen.<\/span>\u00a0<\/span><\/p>\n Heidi: <\/strong>A<\/span>ls ik na een personeelsvergadering de leerkrachten van de drie domeinen samen zie, word ik blij. Ik zie een groep collega\u2019s. Iedereen babbelt met iedereen. <\/span>Met \u00e9\u00e9n gebouw waar wij elkaar frequenter kunnen ontmoeten, zie ik schitterende idee\u00ebn groeien.<\/span>\u00a0<\/span><\/p>\n Ik kan ook blij worden van een stapje vooruit in de administratie met de gemeentelijke diensten. Bijvoorbeeld in <\/span>da<\/span>t dossier van de <\/span>centralisatie<\/span>. Ook het contact met de leerlingen maakt me gelukkig. Ik stap in heel veel klassen binnen en ik stel vragen aan de leerlingen. <\/span>A<\/span>ltijd weer zie ik nieuwe dingen en nieuwe idee\u00ebn. Elke keer opnieuw <\/span>ben ik verwonderd. Ook de z<\/span>elfstandigheid van de leerkrachten<\/span> maakt me blij. Ze doen het, ze blijven ervoor gaan<\/span>.<\/span>\u00a0<\/span><\/p>\n Nadine:<\/strong> ik ben altijd blij als ik op een effici\u00ebnte manier dingen kan oplossen. Dingen waarvan je voel<\/span>de<\/span>: dat <\/span>loopt <\/span>strop, dat raakt niet opgelost. Ik kan op een veelbewogen dag tevreden terugkijken als ik zie dat ik beroepsmatig veel werk heb verzet. <\/span>A<\/span>ls crisismanager <\/span>ben ik <\/span>op mijn best.<\/span>\u00a0<\/span><\/p>\n [\/et_pb_text][\/et_pb_column][\/et_pb_row][et_pb_row _builder_version=”4.4.8″ custom_margin=”0px|auto||auto|false|false” custom_padding=”47px|30px|0px|||”][et_pb_column type=”4_4″ _builder_version=”4.4.8″][et_pb_text _builder_version=”4.4.8″ text_font=”Montserrat|500|||||||” text_text_color=”#000000″ text_font_size=”17px” text_line_height=”1.5em” custom_margin=”0px||||false|false” custom_padding=”19px|60px|0px|100px|false|false” inline_fonts=”Montserrat”]<\/p>\n W<\/span><\/span>ie of wat heeft jou gemaakt<\/span><\/span>?<\/span><\/span>\u00a0<\/span><\/span><\/span><\/span><\/span>\u00a0<\/span> <\/span><\/strong><\/span><\/p>\n Nancy<\/strong>: Muziek in het algemeen. Muziek heeft mij gemaakt tot wie ik nu ben. Ik heb de liefde voor muziek van thuis uit meegekregen. Wij speelden allemaal muziek. Van klassiek tot pop, er was<\/span> ruimte<\/span> om onze affiniteit met muziek waar te maken. <\/span>Ik wist<\/span> van jongs<\/span> af aan dat ik in het onderwijs wou.<\/span> Het is dus een combinatie van de twee geworden.<\/span>\u00a0<\/span><\/p>\n Nadine:<\/strong> Ik kom uit een familie van kunstenaars, voor mij is kunst een manier van leven, wie ik ben. Dat ik Beeldende kunst beeldhouwen kon studeren was dankzij de steun van mijn ouders. Mijn hoofd staat nooit stil, dus zoek je uit gedrevenheid naar kansen, opleidingen met fantastische leerkrachten en andere voorbeelden om je heen. Zelfs als co\u00f6rdinator ben ik niet <\/span>de typische<\/span> manager, ik blijf mezelf trouw en zie alles vanuit een niet conventionele hoek (af) .<\/span>\u00a0<\/span><\/p>\n Barbara: <\/strong>I<\/span>k denk dat ik altijd een bepaalde taalgevoeligheid heb gehad<\/span> of toch <\/span>vanaf het moment dat ik begon te lezen. Toen ontdekt<\/span>e<\/span> ik dat er naast de gewone wereld nog een hele andere bestond<\/span>: die van de verbeelding. <\/span>Die<\/span> t<\/span>aalgevoeligheid <\/span>werd <\/span>aangescherpt door <\/span>eerst dictie en dan <\/span>voordracht te volgen aan de academie<\/span>. <\/span>L<\/span>ater ontdekte ik <\/span>het <\/span>toneel<\/span>,<\/span> waar je nog een stap verder kunt gaan. <\/span>Je kunt die verbeeldingswereld <\/span>zo <\/span>vertalen dat mensen ernaar gaan kijken. <\/span>Wat ik ook fantastisch vond was dat toneelspelers op ieder moment wisten wat gezegd en dan nog met zulke goeie woorden. <\/span>Dat heeft mij getriggerd<\/span>.\u00a0<\/span>\u00a0<\/span><\/p>\n Heidi:<\/strong> Ik was <\/span>en ben gulzig in mijn interesses. <\/span>Ik wilde <\/span>van alles<\/span>:<\/span> \u00e9n <\/span>lezen<\/span> \u00e9<\/span>n<\/span> muziek<\/span> \u00e9<\/span>n<\/span> sport. <\/span>Mijn ouders stimuleerden dat ook. <\/span>M<\/span>uziekschool vond ik <\/span>heel <\/span>tof: zingen <\/span>m\u00e9t<\/span> pianobegeleiding. <\/span>Daar<\/span> kwam een instrument<\/span> bij:<\/span> trompet<\/span>, w<\/span>aar<\/span>door ik <\/span>in de harmonie <\/span>kon <\/span>spelen. <\/span>I<\/span>k begon dat graag te doen en blijkbaar was ik <\/span>e<\/span>